Bangkok

18 maart 2013 - Bangkok, Thailand

Na een vlucht van verschillende uren kwam ik dan op mn volgende bestemming Bangkok Thailand. Ik ging weer vlot door de douane en bestelde een taxi om naar mijn nieuwe hostel te gaan. Het was de meest vreemde taxirit ooit want wat bleek nu,... de schauffeur wist niet de weg om me naar mijn hostel te brengen en vroeg aan mij hoe hij moest rijden. Opeens stopte hij stapte uit en liep een hotel binnen. Even later kwam hij terug en vertelde dat ze hier lege kamers hadden dat ik hier kon slapen. Ik legde hem uit dat ik de andere plaats geboekt had dat hij me naar daar moest brengen. Hij reed weer verder stopte weer en verdween weer. Hij kwam weer terug en zei dat hij het adres had opgezocht op internet en dat ik ervoor moest betalen. Toen begon ik toch wat kwaad te worden en voor ik het wist stond ik plots voor mijn hostel. Ik betaalde de taxichauffeur voor de rit, niet voor internet hoe belachlijk was me dat. Ik checkte in ging naar mijn kamer en leerde er al onmiddelijk weer andere kennen. 2 van de meisjes van de kamer kwamen uit Amerika en gaven nu les in een school in Zuid-Korea en hadden nu een paar weken vakantie. De volgende morgen werd ik rond 8 uur wakker en na ontbijt en douche ging ik op pad naar het koninklijk paleis. Ik nam eerst een trein en daarna ging ik verder met de ferry. Eenmaal terug aan land zag ik allemaal kraampjes met eten en souveniers. Het eerste gebouw wat ik bezocht was de tempel Wat Po hierin kun je een reusachtige liggende boedha bezoeken. Het beeld lijkt maar net in het gebouw te passen en is 46 meter lang en 15 meter hoog. Het was er superdruk. Ik liep wat door de tempel nam verschillende fotos en keek mijn ogen uit. Na het bezoek aan de tempel wandelde ik naar het koninklijk paleis even verderop. Onderweg at ik eerst wat dingen van een kraampje kip, worst en iets met eieren, het smaakte wel. Eenmaal bij het paleis bleek dat niemand er een korte broek mocht dragen. Dus moesten we kleren huren een lange wikkeldoek. Eenmaal dat ik dit aan heb mocht ik het domein op. En natuurlijk net als bij de tempel moesten we als toeristen veel meer betalen als de thai mensen. Ze hebben er zelfs 2 rijen,... Maar wat mooi was het allemaal en zeer indrukwekkend om te zien met al die hoge beelden en al het goud. Ik ging er op de foto met bewakers en liep er een paar uur rond. Geweldig vond ik het om allemaal te zien. Zo anders dan Australie. Na het bezoek van het paleis bracht ik de rok terug en besloot ergens iets te gaan drinken een aardbeien smoothie. Vervolgens betaalde ik 3 baht voor de overtocht met de feery naar Wat Arun de tempel of dawn. Een prachtig gebouw met zeer steile trappen het was al de moeite om al die bange mensen te bekijken die omhoog en omlaag klommen te bekijken. Na dit bezoek besloot ik terug naar mijn hostel te gaan en nam de feery terug. Maar het was zo druk en iedereen zat zo geplet. Ik denk zelfs als er iemand flauwgevallen was dat die niet op de grond zou vallen,.... En er kwamen maar meer en meer mensen. Welkom in Azie. Terug op de kamer waren de twee Amerikaanse meisjes er ook en samen met 1 van hun ging ik naar de avondmarkt. Maar wat een rare markt overal kon je de cafes inkijken en overal zag je paaldanseressen en nodigde ze je uit om een pingpongshow te gaan bekijken. Zoek maar eens op wat dit betekent Thai pingpong show het is helemaal iets anders dan je zou denken. Na een tijd hadden we alles wel gezien en gingen we terug naar de hostel. Op de kamer leerde ik een knotsgek duits meisje kennen en mat haar maakte ik plannen om morgen naar Ayuthaya te gaan, we gaan er heen met de trein. Beniewd of we er gaan geraken...

De volgende dag stond ik rond 7 uur op en trok met Veronica op pad om naar uyathaya te gaan. We namen 2 keer de skytrain en kwamen dan uit bij de trein die ons uyathaya zou brengen. Het ticket kostte ons 20 baht omgerekend is dit 50 cent. Toen we op de trein zaten te wachten zagen we dat ons ticket voor derde klas was en we waren al aan het fantaseren dat we tussen de kippen en de geiten moesten zitten. Gelukkig viel dat beter mee dan verwacht en was het er super proper maar supertraag. Iedere halte stopte we een hele tijd en het leek maar niet vooruit te gaan. Rond half 1 kwamen we dan uiteindelijk aan en huurde we een tuktuk voor de dag met chauffeur die ons 4 uur lang overal naartoe zou brengen waar we wilden. I LOVE THAILAND. We stopte bij verschillende tempels de ene al indrukwekkender dan de andere.Bij de eerste liepen we de trappen uit en kwamen uit bij een ronde tempel met 8 boedhas in gedeeltekijk bedekt met bladgoud. Dit was voor geluk, dus kochten wij ook wat bladgoud en deden dit op de boedhas. De eerste natuurlijk mislukte al bij me en het bladgoud bleef aan mn vingers plakken en ik probeerde het nog wel op het beeld te doen maar ondertussen veegde ik andere stukjes perongeluk weg. Daar gingen dan allemaal wensen,... gelukkig lukte het nadien wel. Nadien hebben we er wel zo hard om gelachen. De volgende tempel die we bezochten waren de overblijfselen van het oude koninklijke paleis van Thailand, hier zagen we weer een reuze liggende boedha. Na dit begonnen we toch wat honger te krijgen en vroegen aan de chauffeur om ons naar een typisch tai restaurant te brengen. We aten er pad tai en gingen weer verder. We zagen op de volgende plaats zelfs olifanten lopen, de eerste die ik in Thailand zag. We bezochten er een tempel en terug buiten zag ik een vrouw zitten die vogeltjes in een kooi had zitten. Tegen betaling kun je deze vrijlaten voor wat geluk. Dit wilde ik echt doen want had dit al eens op tv gezien. Ook al weet ik dat het vogeltje waarschijnlijk terug naar het kooitje komt of terug gevangen zal worden. Ik liet het vogeltje vrij en voelde me zo goed. Bij de volgende tempel zagen we een foto ophangen van een boedhabeeld waar de boomwortels over groeien. We zochtn het hele domein af maar vonden niks. Hoe kon dat nu,... We vroegen het aan enkele andere toeristen en ze vertelde ons dat de boedha bij een andere tempel hoorde. We vroegen aan onze chauffeur om ons naar de tempel te brengen. We vonden het hoofd in de wortels en het was wel echt geweldig om te zien. Ik kan ook begrijpen waarom deze tempels behoren tot het unesco erfgoed. Het was echt de moeite geweest om dit te bezoeken. We namen de trein terug en bij de laatste halte namen we een tuctuc en zoefde verder door het verkeer. Letterlijk dan want die tuctuc chauffeurs rijden zigzag overal doorheen. We stopte in chinatown liepen hier wat rond en gingen toen iets thais eten kort bij onze hostel. S'avonds nog op de kamer met de amerikaanse meisjes gepraat en rond 24 uur ben ik gaan slapen want morgen sta ik om 4 uur op. Het is niet voor niets vakantie he....

Woensdag 20 februari stond ik dan om 4 uur op. Het leek wel of ik juist mijn ogen had dichtgedaan. We gingen namelijk naar de drijvende markten in Bangkok. Ik douchte, kleedde me snel aan en samen met Veronica liep ik richting hoofdstraat om een taxi te zoeken die ons naar de markt kan brengen. We hebben aan minstens 10 verschillende chauffeurs gevraags en geen 1 van hun wist over wat we het hadden. Begon al kwaad te worden, zo vroeg opstaan en nog niet eens een taxi vinden... Eindelijk na bijna een half uur zoeken vopnden we dan een taxi die de plaats wist en ons wel wilde brengen. De markt ligt ongeveer 80 km buiten Bangkok. De chauffeur reed ons met een snelheid van 160,170 km naar de markt over een drukke snelweg. Toen we er bijna waren is onze chauffeur nog 3 keer gestopt om aan voorbijgangers te vragen waar de markt was!!! Rond half 7 waren we er en onderhandelde om een boot te krijgen die ons over de markt vaart. We hadden gelezen dat de markt opende om 6 uur maar wedreven richting drijvende markten en alles was nog toe. Na een hele tijd rond te hebben gevaren vonden we een grote winkel die open was en kregen hier kokosnootlimonade en mochten overal rondlopen en kijken. Terug in ed boot zagen we dat er al meer boten op weg waren met hun koopwaren. We stopten met ons bootje bij enkele winkeltjes en keken wat rond. Rond 8 uur was het er al superdruk en was ik al lang blij dat we vroeger gegaan werden. Na de bootrit lipen we nog wat rond over een andere markt en namen hier een bus terug richting Bangkok. We gingen eerst nog de rozentuin bezoeken maar niemand wist waar deze lag. Ik had het alweer bijna opgegeven toen we eindelijk 1 iemand vonden die wist waar de tuin lag. Toen we er waren aten we ons eerst iets en liepen wat over het terrein rond. Ik zag hier zelfs weer olifanten en we mochten hun ook aanraken. Ze voelen zo hard aan en ze hebben van die steek haren... Nadien namen we de bus terug naar Bangkok en gi,ngen terug naar de hostel. Ik maakte er mijn rugzak en nadien ging ik met Veronica naar een drukke winkelstraat en s'avonds zijn we met nog een ander duits meisje iets gaan eten. Na het eten zijn we naar haar appartement gegaan en hebben we op het dakterras gezeten en wat gedronken. Morgen op naar mn volgende bestemming Chiang Mai.