Canberra

1 januari 2013 - Canberra, Australië

Ik ben rond 12 uur aangekomen in de stad. Toen moest ik mn hostel gaan zoeken. Info gevraagd aan het infokantoor en daar stond ik dan met mijn kaartje. Gelukkig was er een vriendelijke vrouw die me spontaan uit haar eigen de juiste weg wees. Eenmaal aangekomen in de hostel heb ik mn spullen in de kamer gelegd en ben de stad gaan verkennen. Had ook reuzehonger en opeens dacht ik dat ik aan het hallucineren was, liepen er 3 kamelen langs me,... bleek dat voor de kerst je hier gratis ritjes op een kameel kon maken. Na wat gegeten te hebben ben ik naar een park gewandeld met een groot meer. Van hieruit zag ik ook het parlementsgebouw. Dit ben ik vervolgens gaan bezoeken. Eerst moest ik door de beveiliging en moest ik door een metaaldedector lopen. Toen kwam ik in een grote hal uit met marmeren pilaren. Ik kwam ook in de grote vergaderzaal uit waar alle politiekers dan samenzitten, zijn best comfortabele zetels om in te zitten. Dan heb ik de lift naar de bovenste verdieping genomen en heb je een prachtig zicht op het oude parlement en het herdenkingsmonument voor de oorlog, die ga ik beide morgen bezoeken. Daarna terug naar het park na een hele wandeling en hier heb ik wat in het gras gelegen want het was zeer warm geweest vandaag.

Woensdag 19 december was toch wel een speciale dag want vandaag ben ik precie 100 dagen onderweg. Wat vliegt de tijd toch om. vandaag ben ik eerst naar het War memorial museum gegaan. Onderweg er naartoe stonden allerlei standbeelden en herdenkingsbordjes met tekst op. Het eerste wat ik in het gebouw zag waren 2 grote stenen leeuwen geschonken door de stad ieper in Belgie. Daarna liep ik verder en kwam ik in een herdenkingsgebouw met allerlei glasramen met soldaten, verpleegkundige en matrozen erop geschilderd. Dan bezocht ik het museum en dat was zo groot. Ik liep er meer dan 2 uur in rond en las vanalles over w.o 1, W.O2, vietnamoorlog, enz... het bleef maar komen. In het begin was het allemaal nog wel interresant maar na bijna 2 uur er te hebben rondgewandeld had ik het wel gezien. Ze hadden ook een groete hal met vliegtuigen en alles was mooi gemaakt. Het was de moeite geweest dit gebouw te bezoeken. Daarna na eerst weer eens verloren te zijn gelopen kwam ik dan bij het oude parlementsgebouw terecht. Dit was maar saai en ging allemaal over politiek ik ben er dan ook niet al te lang gebleven. Daarna terug naar een park en wat in het zonnetje gelegen. Vervolgens de stad in en wat gegeten. Niet dat het makkelijk is om hier iets te vinden want de meeste zaken zijn gesloten na 6 uur. Toen ben ik terug naar de hostel gegaan heb hier nog wat uren zitten te wachten om de bus te nemen naar Melbourne 8 uur op een bus zitten de hele nacht dat gaat plezant worden. Canberra was wel beter meegevallen dan ik dacht, want de meeste mensen slaan deze stad over. Ik vond het meer op een groot dorp lijken met vriendelijke mensen en heel veel parken.Het is letterlijk een groene stad.