Melbourne

30 januari 2013 - Melbourne, Australië

na een nacht op de greyhoundbus doorgebracht te hebben kwam ik rond 8 uur aan in de stad. Ik nam de tram naar mijn hostel, stapte natuurlijk te vroeg af en moest nog een heel stuk wandelen naar mijn nieuwe hostel Melbourne international backpackers. Na een heel stuk gewandeld te hebben was ik er en checkte in. Ik droomde al van een douche en misschien een uurtje slapen maar helaas. Ik mocht pas mijn kamer op vanaf 1 uur. Ben dan maar de stad gaan verkennen en kwam zo uit bij de victoria market. Hier kan je alles kopen van eten tot souveniers. Hier liep ik een hele tijd rond. vervolgens liep ik de hoofdstraat af en liep een paar winkeltjes binnen en deed wat inkopen bij de supermarkt. Vervolgens terug met de zware zak naar het andere einde van de straat en gelukkig kon ik dan naar mn kamer. Wat was me dat, vuil, vies overal lagen kleren over de vloer, denk dat het al bijna 5 minuten voordat ik mn bed bereikte in deze rommel. Ben er dan ook niet lang gebleven en ben de winkelstraat afgelopen en ben naar federation square geweest. Plots kwam ik dan uit bij de Yarra rivier en heb wat langs het water gewandeld hier was het zo rustig. In de stad zelf is het superdruk met alle mensen die inkopen doen voor kerst. Zag vandaag zelfs een bordje nog 5 dagen voor kerst! Heb nog helemaal geen kerstgevoel. terug in de hostel heb ik wat eten gekookt en heb ik mijn was gedaan voor de laatste keer dit jaar, of voor qltijd misschien want voor morgen voorspellen ze het einde van de wereld.

Vandaag 21 december het einde van de wereld, we zullen zien. Vandaag ben ik naar Arcade street gewandeld een klein steegje met allemaal gezellige eetcafe's. Hier had ik terug afgesproken met de 2 Michelle's die ik in Sydney leerde kennen. Eerst hebben we ons iets gegeten en vervolgens zijn we door verschillende winkelstraten en steegjes gewandeld. We zijn ook ons iets gaan drinken en s'avonds hebben we tapas gegeten het werd een gezellige dag. We stopten ook nog op het kerstplein hier staat een grote kerstboom en we zagen zelfs de kerstman. Arme man met zijn dikke kostuum in de warmte van hier. We hebben ook de halve stad doorgewandeld want er zou een nederlander zijn die frikadellen verkoopt want dat is het eerste wat ik wil eten als ik terugkom. We waren al lachend grapjes aan het maken en kwamen uit bij een leeg gebouw en grapte dat hij hier wel eens kon hebben gezeten. We liepen verder de straat af maar vonden niks. We zochten het dan uiteindelijk op op internet en toen ging het lachen ons over. Hij zat inderdaag in het lege gebouw. Geen frikadel dus. We namen afscheid van elkaar en spraken opnieuw af met elkaar voor nieuwjaar te vieren. Terug in de hostel heb ik dan met mama geskypet en ik kan nu officieel zeggen dat ik het einde van de wereld heb overleefd want het is nu 1 over 12.

De volgende dag had ik samen met Diane en cristy afgesproken de twee Amerikaanse meisjes die ik een paar maanden geleden leerde kennen op mn outbacktour. We hadden elkaar heel wat te vertellen en ze vonden dat ik er bruin uitzag. Zij zagen er maar witjes uit en hun vakantie begon nu pas want de voorbije maanden hebben ze les gegeven in een school in Melbourne. We wandelde langs de Yarra rivier en wandelde door naar de botanische tuinen. Ze nodigde me zelfs uit voor een kerstontbijt bij hun thuis. We maakte ook plannen om een dag samen weg te gaan en ze gaven me allerhande tips wat ik allemaal kon doen en bezichtigen in de stad. Rond half 4 gingen ze naar huis en ben ik nog doorgewandeld naar Soutbank dit is een gedeelte van de stad met allemaal restaurants en cafeetjes. Vervolgens terug naar de hostel om wat eten te koken en vervolgens ben ik terug naar de winkelstraat gegaan en heb wat naar de straatartiesten gekeken en naar de lichtschow die ze projecteerde op het stadhuis. Rond 24 uur ben ik dan terug naar mn hostel gewandeld.

Zondag 23 december ben ik samen met James en Vanessa het canadese koppel dat ik al enkele malen ontmoet heb tijdens mijn reis. We gingen naar St Kilda want ze voorspelde dat vandaag tot 40 graden warm kon worden. Ik nam eerst de tram naar St kilda stapte af want ik had met hun afgesproken bij het lunapark. Maar waar ik was, was er natuurlijk geen lunapark te zien tot ik een plaatje zag lunapark 8 minuten wandelen. Na een tijdje zag ik het park en even later waren James en Vanessa er ook. We wandelde langs het stran en vonden een plekje op het strand. Maar het was al heel gauw heel warm en druk op het strand. We ontmoette er nog 2 ierse mensen die ik ook al eerder op mnreis was tegengekomen en praten wat bij. We koelde wat af in het water dat ijskoud was. Na een tijdje begonnen we toch wat honger te krijgen en zijn we op de winkelstraat iets gaan eten. Maar zij aten zo snel toen ik de helft van mijn hamburger op had waren zij al klaar. Even later voelde Vanessa zich niet zo goed, heel raar want hoe kan dat nu? en zijn ze naar huis gegaan. Ik ben naar het park gewandeld en heb daar nog wat gelezen. Vervolgens terug naar de hostel waar ik dan wat spaghetti maakte en terug naar de winkelstraat voor wat naar de artiesten te kijken.

Kerstavond en nog altijd geen kerstgevoel. Eerst ben ik naar de victoriamarket gegaan en heb er wat specialiteiten gekocht voor kerstavond zoals Hollandse kaas, broodjes, salade,... vervolgens nog wat door de stad rondgewandeld en toen terug naar de hostel gegaan. Ik vroeg aan de mensen wat hun planne waren en de meeste gingen niks doen, in de hostel blijven,... Het is kerstavond maar het voelt hier juist aan als een gewone avond. Rond 7 uur heb ik me dan klaargemmaakt om naar federation square te gaan. Hier waren er veel mensen keken we samen naar een kerstconcert met allerlei bekende Aussie's. Het werd dan toch nog een gezellige avond. Maar kerst zonder de familie vieren is toch maar niks.

Kerstmis. Rond half 8 ben ik opgestaan en heb me klaargemaakt omnaar de twee amerikaanse meisjes te gaan voor het kerstontbijt. Keek hier wel naar uit. Ik nam de tram en wandelde een stukje naar hun appartement. Ze waren nog druk bezig met het voorbereiden van hun huis en ze excuseerde zich voor de povere versiering maar ik vond het prachtig, de kerstboom en de kerstsokken. Het was mooier dan in de hostel. Er was nog een derde amerikaans meisje en even later aten we het ontbijt op. Verloren brood, fruit, koffie en ze hadden zelfs een kaneel crumble cake gemaakt overheerlijk. Ik vroeg of ze ook koffie hadden voor bij de koffie maar de melk was op. Ik moest lachen want onder de boom stond er een groot glas melk en een bord met koekjes voor de kestman. Verder praten we over onze kerstgewoontes thuis en op de achtergrond klonken kersliederen. het werd een suppergezellige voormiddag en hier had ik dan toch een beetje het kerstgevoel. Rond de middag nam ik agscheid van hun en bedankte hun voor het ontbijt en ging naar federation square. Hier stonden allemaal strandstoelen en konden we naar the muppets christmas carrol kijken in het zonnetje. We kregen zelfs gratis fruit, snoep,... Na de film ben ik terug naar de hostel gewandeld en heb ik bijna 90 minuten met mama geskypet. S'avonds merkte ik dat ik zelfs verbrand was van de zon en dat op kerstmis, nog nooit eerder meegemaakt.

woensdag 26 december. Wat ben ik blij dat al die kersttoestanden weer voorbij zijn. Vandaag ben ik samen met Diane en Cristy naar Wiliamstown gegaan een klein stadje bij de zee. We stapte uit de trein en gingen naar het informatiecentrum en deden 3 wandelingen door het stadje. Christy speelde onze gids en vertelde ons vanalles over de huizen, Waar of niet waar het was suppergrappig. We wandelde ook tot op een plaats waar we een superuitzicht hadden over de skyline van de stad. We zagen ook vele boten waarvan sommige er zo oud uitzagen. Na een paar uur rondgewandeld te hebben in het stadje gingen we terug naar de stad en liepen we nog even over de winkelstraat maar het was er over de koppen lopen het was namelijk boxing day de eerste dag van de solden hier. terug in de hostel heb ik wat eten gekkokt en heb ik mijn vliegtuigtickets geboekt voor naar Tasmanie te vliegen begin januari. Vervolgens ben ik nog wat door de straten gaan wandelen en het was nu minder druk heb er zelfs een nieuwe horloge gekocht en vervolgens terug naar de hostel om wat te lezen en wat te praten met wat andere mensen van de hostel.

De volgende dag heb ik het in de voormiddag rustig gedaan en vervolgens ben ik naar de victoria market gegaan voor een braadworst te eten, had hier al een paar dagen zin in. Helaas zag het er beter uit dan het smaakte. vervolgens ben ik de oude gevangenis gaan bezoeken. In verschillende cellen hingen foto's op van de gavangene en konden we het verhaal lezen wat ze gedaan hadden en wanneer we opgehangen werden. Na dat de gevangene opgehangen was werd er ook een afdruk van zijn of haar hoofd genomen dit was het dodenmasker, deze konden we ook zien in de cel. Er waren 3 verdiepingen met info, verhalen en foto's maar de meeste mensen kwamen toch voor de beroemdste gevangene onder hun Ned kelly, voor de ene een moordenaar, voor de andere een soort Robin hood. Hij is superberoemd in Australie en zijn levensverhaal is al verschillende malen verfilmd en er bestaan 10 tallen boeken over hem.Hij droeg ook een ijzeren kostuum en masker deze konden we ook bekijken hier in de oude gevangenis. Na het bezoek aan de gevangenig ging ik naar het oude politiekantoor. We moesten er allemaal op een lijn gaan staan. Vrouwen aan 1 kant, mannen aan de andere kant. Er kwam een vrouwelijke politieagente binnen en we moesten haar aanspreken met ja of nee sergeant. Vervolgens werden we opgesloten in cellen en knipte ze het licht uit. vervolgens namen ze ons mee naar het oude gerechtsgebouw en speelde ze het proces van Ned kelly na. Wij als publiek deden ook mee. Ofwel hoorde we bij de voor of bij de tegenstaanders van Ned Kelly. We lazen teksten af vanop grote papieren. Het was plezant om allemaal te zien en deze gevangenis was zeker een bezoekje waard. Daarna terug naar de hostel waar ik de hele avond met de twee duitse meisjes op mijn kamer heb gepraat.

De volgende dag ben ik naar de big W gegaan en winkel waar je allerhande dingen kunt kopen voor een goedkope prijs. Ik vond er een slaapzak die ik kan gebruiken tot het 2 graden buiten is. Vervolgens kwam ik uit in een gigantisch winkelcentrum, in het midden ervan staat er zelfs een oud, leeg fabriek. Terug in de hostel leerde ik een nieuw meisje op mn kamer kennen, samen zijn we naar de docklands gegaan, een gebied aan de haven van Melbourne we hebben er wat rondgewandeld, foto's genomen er was zelfs een mini versie van the hollywood avenue gemaakt met sterren voor Australische acteurs en artiesten. S'avonds naar de bioscoop gegaan en The Hobbit gekeken supergoede, grappige film kijk al uit naar de volgende film in de reeks.

Vandaag uitgeslapen tot 10 uur, gebeurt niet veel tijdens de vakantie. Ik ben ook nog nieuwe sokken gaan kopen en vervolgens ben ik terug naar federation square gewandeld. Er was een kleine boekenmarkt en in het centrum zelf kon je gratis een filmmuseum beezoeken. Hier zag ik zelfs de film die ze in de film MadMax hebben gebruikt. Na een klein uurtje ben ik terug naar buiten gegaan en ben naar the schrine of remembrance gegaan een groot oorlogsmonument. Toen ik er binnen was speelde ze juist weer the last post en moesten we allemaal stilstaan, na het lied moesten we nog een minuut stil. Na het bezoek aan het oorlogsmonument ben ik naar de botanische tuinen gewandeld en heb hier nog wat rond gewandeld.

Zondag ben ik naar Brighton beach gegaan, onderweg naar de trein kwam ik Diane nog tegen en hebben we wat staan praten. Vervolgens de trein op en na 20 minuten was ik er. Na een paar minuten wandelen zag ik al voor wat ik gekomen was de kleurrijke geverfde strandhuisjes. Ze behoren tot de duurste vastgoed van heel Australie, ze waren dan ook zeer mooi om te zien. Vervolgens ben ik de kustlijn agewandeld tot aan ST Kilda het was een prachtige wandeling en onderweg stopte ik om even wat te eten. De wandeling duurde ongeveer 2 uur en in St Kilda heb ik wat gewandeld langs de winkelstraat en toen ben ik naar de pier gegaan en zag er een zeilwedstrijd. Na het zien van de wedstrijd ben ik iets gaan eten en vervolgens ben ik terug naar de pier gewandeld want s'avonds kun je hier namelijk pinguins zien. Eerst keek ik nog naar een prachtige zonsondergang en leerde ik 2 jongens uit Egypte kennen,Mark en Mina 2 broers. We keken naar de pinguins en zagen er maar 2 of 3. Vervolgens dachten we pinguins in het water te zien maar dit bleken waterratten te zijn met een wit topje van hun staart. Mark en Mina boden me zelfs een lift aan naar mijn hostel. Maar toen kwam het grappige gedeelte ze wisten niet meer juist waar ze hun auto geparkeerd hadden dus wij maar overla zoeken. Ze excuseerde zich meermaals, maar ik vond het niet erg vond het zo grappig en amuseerde me wel. Na 20 minuten gezocht te hebben vonden we de auto en brachten ze me terug naar mijn hostel. Het waren 2 vriendelijke behulpzame jongens.Terug aan mijn kamer had ik door dat ik mijn sleutel in de kamer vergeten was dus dan maar kloppen op de deur, maar er was niemand. Dan maar naar de receptie deze was gesloten. Dan maar terug naar boven maar de lift was zo traag dat ik de trappen nam niet met het besef dat je na 10 uur s'avonds de sluetelkaart ook moet gebruiken voor deze deur, dus nu was ik opgesloten in de trappenhal. Gelukkig kwam er een jongen die de deur voor me heeft opgedaan dus heb ik dan maar eerst wat op de gang gezeten en vervolgens terug naar onder ben gegaan met de lift. Eindelijk zag ik iemand die hier werkte en zij heeft me een nieuwe sleutelkaart gegeven voor binnen te kunnen komen op mn kamer. Ppppppfffff wat een avond.

Wauw over een paar uur zitten we al in het nieuwe jaar 2013. Ik ben eerst naar een internetcafe gegaan en heb er mn vliegtuigtickets voor Tasmanie afgeprint. Vervolgens ben ik wat door de stad gaan wandelen en kwam ik uit bij de flagstaf gardens. Hier heb ik een broodje gegeten. Dan terug naar de hostel waar ik wat heb gelezen en wat heb gepraat met andere mensen. Toen heb ik me klaargemaakt voor nieuwjaar en ben ik naar flagstaff park gewandeld. Even later waren de twee nederlandse meisjes er ook en hebben we er gepicknickt. We aten speciaal brood dat smaakte naar fruitcake, koekjes broodjes met kip, cola,crackers, snoep enz... Na een tijdje zagen we plots een vrouw in een soort glitterjurk met zoveel uitgroei in haar haar. We verzonnen dat ze een beroemde zangeres was, ze bleek 1 van de dj's te zijn en we noemde haar dj uitgroei. Na een tijd hielden we het er voor bekeken en wandelde we naar de docklands voor naar het vuurwerk te kijken. We vonden er een plaatsje en keken naar alle mensen rond 12 uur we stonden klaar voor af te tellen begon al het vuurwerk. We wenste elkaar een gelukkig nieuwjaar en keken naar het spectaculaire vuurwerk. Na het vuurwerk lipen we verder en stopte nog even bij een DJ die buiten liedjes was aan het draaien. Na een tijd wandelde we naar het treinstation en stapte ik op de verkkerde trein, ik nam afscheid van de twee Michelles en wandelde nu naar het juiste station. Onderweg stopte ik nog even want er stond opeens een opossum voor me. Ik haalde nog niet de trein en kwam uit in Melbourne centrum. Wat was hier gebeurd er leek wel een bom ontploft te zijn. Overal lag papier en glas en liepen er donken mensen. Op 1 plaats was er zelfs iemand die volle bierflesjes tussen de mensen gooide, goed gek. Rond iets na 3 uur was ik terug aan mijn hostel, gelukkig.

De volgende dag heb ik uitgeslapen tot bijna 12 uur en vervolgens ben ik wat door de stad gaan wandelen. Alles was weer opgeruimd en het leek weer een normale dag want alle winkels en supermarkten waren gewoon open. Terug in de hostel weer met thuis geskypet en weer wat tours en hostels geboekt voor de rest van mijn reis.

2 januari, laatste dag in Melbourne. Eerst heb ik mijn was gedaan en vervolgens ben ik richting federation square gewandeld en langs de Yarra rivier. Terug in de hostel heb ik mijn rugzak gemaakt, vervoer naar de luchthaven geregeld voor morgen en vervolgens ben ik naar de nightmarket geweest. Hier kon je vanalles eten en waren er kraampjes met kleren,juwelen, souveniers,... Er waren ook verschillende groepen aan het optreden. Na enkele uurtjes ben ik terug naar de hostel gegaan en heb er nog een film bekeken, morgen is het zover Tasmanie here i come.

1. Mama:
    12 februari 2013
    keileuk verhaal dat met die twee jongens vond ik ook grappig ik zag het al voor mij en maar zoeken naar die auto