Fiji deel 1

12 december 2012

Vandaag zondag 11 november ben ik rond 5 uur opgestaan. vervolgens heb ik wat gegeten en ben ik naar het station gewandeld, van hieruit nam ik dan de trein naar de luchthaven. Daar aangekomen kon ik gelukkig al onmiddelijk mijn bagage inleveren. Toen ik door de douane ging namen ze me even apart en hebben ze staaltjes van mijn kleding en rugzak genomen. Ik zie er dan ook zeer verdacht en gevaarlijk uit. Op het vliegtuig had ik een vrouw uit Brisbane langs me zitten die afkomstig was uit India maar nu haar familie ging bezoeken in Fiji. Zij wilde me al koppelen aan haar zoon en nodigde me uit om iets bij hun te eten maar dit kon niet want ik had al alles geregeld voor mijn slaapplaats en eten was overal inbegrepen. In het vliegtuig maakte ze me gek door de hele tijd te praten en letterlijk 100 keer te vragen of ze alles goed had ingevuld op de kaart voor af te geven aan de douane. Op de luchthaven van Nadi werden we al onmiddelijk begroet door enkele zingende mensen. Toen was het wachten, meer dan een uur voor het busje van smugglers cove kwam. Dit was de eerste keer dat ik kennismaakte met het gezegde Fiji time. Alles op zijn tijd en zeker niets te snel doen. In smugglers cove sliep ik op een slaapzaal met 32 mensen maar na iedere 4 bedden was er een tussenschot dus het leek niet dat er zo veel mensen waren. Toen ik aan het eten was zag ik dat er veel vuurwerk afgeshoten werd en er kwamn opeens dansers die de hele avond voor ons traditionele dansen hebben uitgevoerd inclusief een spectaculaire vuurschow. Na dit alles ben ik mijn bedje ingekropen want morgen begint mijn eilandentour.

Vandaag pikte ze me om 7 uur op en reden we naar Denarrau van hieruit kon ik dan de ferry nemen naar de eilanden. Ik checkte mezelf in en kreeg een stapel papieren voor af te geven op de ferry, eilanden en tijdens de activiteiten deze moest ik dus goed bijhouden. Rond 8 u30 nam ik de ferry en na een half uur kwam ik samen met Marjan een duitse jongen aan op ons eerste eiland South sea island. Het was een piepklein eiland want als je 10 min wandelde had je de hele omtrek van het eiland gehad. Het leek ook eerst of ik er alleen was met Marjan maar dan plots stopte er verschillende boten en kwamen er ongeveer 60 mensen op ons klein eilandje dit bleken de dagjestoeristen te zijn. Onze slaapplaats was nog niet klaar dus ben ik eerst samen met Marjan naar een glazen boot gegaan, het was er heel raar in want daar zaten we dan met ons tweetjes tussen allemaal gezinnen met kleine kinderen. Terug aan land konden we dan naar onze slaapplaats. Vervolgens zijn we naar het strand gegaan en hebben we wat gezwommen. Toen was het tijd voor onze barbecuelunch.Na de lunch ben ik wat gaan snorkelen en heb voor de rest op de ligstoelen gelegen. Rond 3 uur konden we dan op open zee gaan snorkelen met een bootje. Hier heb ik zelfs een zeester vastgehad, voelde best hard aan. Rond 16u30 vertrokken eindelijk de dagjesmensen en hadden we het eiland voor ons. Er waren nog 2 duitse jongens een engels koppel en een amerikaanse man dat was het. S'avonds kregen we vis en een aardappel en een raar uitziende groente die niet te eten was. Iedereen legde een blaadje sla over zijn groente maar ik kon dat niet want mijne was dubbel zo groot als van de rest. We kregen er de slappe lach van, het was zo grappig de hele avond hebben we erom gelachen. Na het eten werden we uitgenodigd om de Kava te drinken. Dit is een soort wortel die ze eerst drogen dan pletten tot poeder en dit doen ze in een doek en mengen ze met water. je krijgt de Kava in een halve kokosnoot en voor je het aanpakt klap je 1 keer en zeg je BULA, dan drink je het in 1 keer uit geef je de halve kokosnoot terug en klap je nog eens 3 keer. Het smaakte afschuwelijk, grond, modderwater ik kan het niet anders beschrijven maar we hebben toch met zijn allen keer op keer ervan gedronken. Rond 23uur ben ik gaan slapen.

Tijd voor uit te slapen was er niet de volgende dag want om 7 uur werd er al hard op de deur geklopt en riepen ze verschillende keren dat het ontbijt klaar was. Ja het is niet voor niks vakantie he. Dus ze maakte ons om 7 uur wakker om dan vervolgens een half uur te wachten op onze eieren met brood. Vast Fiji time. Om 9u30 heb ik dan met Marjan terug de ferry genomen want vandaag stond er een zeiltocht op het programma. Onze zeilboot heette de seapsray en toen we aankomen kregen we al onmiddelijk koffie en cake. Vervolgens was de hele dag wijn, bier en frisdrank inbegrepen in de prijs. Op de boot leerde we al snel een australisch koppel kennen en 2 meisjes uit Perth. Onze eerste stopplaats was het eiland van de film Cast away. De kapitein van de boot was vanalles aan het vertellen waardat ze verschillende scenes hadden gefilmd en dat Tom Hanks daar op die rots stond en ik dachtv allen maar ik wil het water in en snorkelen. Het zicht onderwater was prachtig en er waren zoveel kleurrijke vissen. Na het snorkelen ben ik naar het eiland gegaan en was toch wel wat teleurgesteld dat Wilson er niet was. Vast op vakantie. Samen met het Aussie koppel en Marjan heb ik een soort kokosnoot petangue gespeeld. Terug op de boot kregen we dan een barbecue, superlekker.Toen vaarde we naar onze volgende bestemming een typisch dorp uit Fiji. De mensen op straat waren supervriendelijk en begroette ons keer op keer door bula te zeggen. We konden ook hier weer de kava drinken en kwamen ook langs bij een kleine marktplaats. Daarna terug naar de boot waar we de hele tijd met elkaar gepraat hebben we hebben er wat afgelachen. Het was al rap 5 uur en we namen afscheid van de rest en Marjan en ik namen een ferry terug naar South sea island. Op de boot hadden we verschillende blikjes cola, limonade en bier meegsmokkeld. We zijn niet voor niets backpackers he. Terug in de hostel waren er wat meer mensen en s'avonds na het eten hebben we een krabrace gehouden. Alle krabben kregen een nummer op hun huis en dan werden ze in het midden van een cirke gezet. De krabben die het eerst uit de cirkel liepen die wonnen. Mijn krab liep nog geen meter en is toen maar gaan slapen en ik had er nochtans zo voor geschreeuwd voor het beestje aan te moedigen, maar niks. Na de race konden we weer de overheerlijke Kava drinken.

Rond 7 uur werden we weer wakkergemaakt, zo vroeg. Rond 9 uur namen we afscheid van de mensen van het eiland die zongen weer voor ons toen we weggingen, doen ze ook bij aankomst. Op de boot ontmoette ik nog 2 duitse mensen een koppel en die waren naar boven aan het kijken door een cd. Bleek dat het vandaag de eclips was. Het was geen volledige eclips maar het was toch een prachtig zicht. vervolgens toen ik verder met hun praatte vernam ik van hun dat ze naar hetzelfde eiland gingen Kuata. Toen we weggingen nam ik afscheid van Marjan en kropen we in een krakbootje om naar het eiland te gaan. Ik was er eigenlijk van overtuigd dat we gingen zinken.Eenmaal op het eiland kregen we wat uitleg en brachten ze ons naar onze kamers. Vannacht slaap ik heel alleen op een kamer waar normaal 28 mensen kunnen slapen. Voor lunch kregen we een soort pasta met groenten het was superlekker. Voor de rest van de dag hebben we wat gezwommen en in de hangmatten gelegen. Er waren echt toffe mensen op het eiland. Rond 5 uur heb ik dan samen met het duitse koppel een wandeling gedaan naar een uitzichtpunt. Onze gids was papa Joe en hij was echt geflipt. Hij wou zelfs met me trouwen.Hij kwam iedere keer korter en korter bij me en rook zo fel naar de zweet. Hij heeft ons ook nog wat grotten op het eiland laten zien. Na de tocht zijn we met zn allen in de zee gesprongen en dan was het weer tijd voor etenstijd. Na het eten leerde ze ons een dansje aan en dit moesten we met zn allen dansen. Hierna hebben we nog een plezant kaartspel gespeeld. Hierna ging ik terug naar mijn slaapzaal waar ik heel alleen was. Ik deed het licht uit en aan de andere kant bleef het aan, dus ik naar de andere kant hier duwde ik op de lichtknop en het licht ging uit aan mijn kant en floepte terug aan, aan de andere kant. Wat was me dat dus ik terug naar de andere kant waar hetzelfde gebeurde. toen ik juist naar de andere kant wilde wandelen ging het licht uit en daar stond ik dan in het donker in het midden van de slaapzaal. Uiteindelijk heb ik mn bed dan toch teruggevonden en ben ik gaan slapen. Wat een avontuur,....

De volgende dag stond de meest avontuurlijke activiteit op het programma, sorkelen met haaien. Ja jullie lezen het goed haaien. we vertrokken eerst met op ons krakbootje naar de plaats waar de haaien zouden zijn. Ik dacht echt dat we dood zouden gaan, iedezre keer vloog de boot wel bijna een meter omhoog vooraleer we terug ,neerkwamen met een kwak op het water. ik probeerde me zo goed mogelijk vast te houden aan het bootje want ik zag me er al uitvliegen. Eerst stopte we ergens waar de man van de haaien in het water sprong en enkele minuten later terug bovenkwam met 2 vissen aan zijn speer. Deze waren voor de haaien te voeren. Toen even later waren we er en moesten we in het water springen. Toch een beetje zenuwachtig deed ik dit en het duurde niet lang vooraleer we onze eerste haaien zagen. Ze zwommen recht onder ons. Zo spannend, de haaienman greep ze zelfs vast en we konden ze aanraken. Ze voelen echt hard aan en ook ze zijn ook niet zacht. De haaieman greep er zelfs 1 vast en hield hem boven zijn hoofd omhoog. Hij deed de vis in stukken en deed deze in het water. De haaien zwommen nu zo kort bij ons, hij maakte ze zelfs wat agressief door ermee te gooien en ze vast te houden. 1 van de haaien schoot opeens tussen zijn handen door en kwam recht op een duits meisje en mij af, hij draaide zich om en zwom recht in mijn rug. Geschrokken probeerde ik weg te komen en verloor hierdoor 1 van mijn zwemvinnen want ik dacht echt dat hij mij zou bijten. Maar de haaienman greep hem bij zijn staart en trok hem op het laatste moment weg. Wat een geluk! terug op het eiland hebben we weer wat gezwommen en in de hangmatten gelegen. Wat een leven hier toch op Fiji. s'avonds kwamen er ook enkele nieuwe mensen bij wat het totaal op 16 mensen bracht. Na het avondeten moesten we ons volkslied zingen!!! Ik ken het Belgische volkslied maar voor de helft dus heb ik maar een liedje verzonnen. Hierna kregen we een dans en vuurschow te zien. Papa Joe stak zelfs perongeluk zijn sarong in brand. Hij is echt knettergek. Na dit alles was het natuurlijk weer tijd voor de lekkere Kava te drinken. Toen ik wilde gaan slapen en mijn tanden had gepoetst wou ik de kraan opendraaien en had ik opeens de kraan in mijn handen, het water spoot omhoog en klaterde op de grond. Wat nu dacht ik. Ik kreeg gelukkig weer de kraan op zijn plaats. Eerst het probleemmet het licht en nu de kraan,... heb er naderhand wel hard om kunnen lachen.