Fiji Deel 2

1 januari 2013

vrijdag 16 november. Deze morgen liep opeens Marjan over de kamer hij ging vandaag met de haaien zwemmen. Hij vond ons eiland hier perfect uitzien want bij hem lipen er kakkerlakken en zelfs ratten over de kamer. Hier gelukkig niet anders deed ik geen oog dicht. Vandaag was het ook spijtig genoeg weer tijd om naar een ander eiland te gaan. Wat zal ik Kuata en alle mensen erop missen. Vandaag ging ik namelijk naar Barefoot resort hier waren er al meer mensen op het eiland. Het was ook in bezit van een Brits koppel en niet door mensen van Fiji zelf. Vond ik wel jammer want dat vond ik het juist het fijnste aan de 2 andere eilanden. Er stonden ons alweer mensen op te wachten die voor ons zongen. Vervolgens kregen we een hele uitleg en rondleiding op het eiland. Ik slaap er in een soort hut er is plaats voor 4 mensen maar we slapen er met 2. Na het eten heb ik wat op het trand gelegen en gerelaxet. Ja, het leven kan soms toch moeilijk zijn. S'avonds stond de twilightsnorkeltocht op het programma. Snorkelen in het donker met een zaklamp in je handen. We waren met 3 en er waren zo grote golven en dan moesten we ook nog eens de begeleidster volgen. Maar het was prachtig al die kleurrijke vissen en het koraal dat tot leven komt. Was toch ook wel wat bang want voordat we in het water gingen vertelde ze ons ook dat in het donker de meeste haaien rondzwemmen o.a ook de gevaarlijke tijgerhaai.... Daarna was het tijd voor het avondeten en ja, alweer kregen we de overheerlijke kip! Die kip zit hier vol botjes,... wil wel eens vis krijgen. De volgende dag was iedereen heel vroeg wakker en zaten we allemaal bij het ontbijt te wachten. De voorbije 2 dagen hebben ze hier namelijk de grote Mantas gezien en dit buiten het seizoen. We hoopte allemaal dat er weer eentje kwam opdagen, maar helaas. Die dieren worden wel 3 a 4 meter groot. Voor de rest van de voormiddag heb ik wat gezwommen en een armband gemaakt uit een kokosnoot. Na de lunch ben ik met 2 andere meisjes naar een fiji dorp gegaan waar vandaag een rugbywedstrijd plaatsvond. Alleen al de ocht ernaartoe was een groot avontuur ik was kleddernat voordat ik daar was en dat in een boot. Hadden beter gezwommen waren we minder nat geweest. Het laatset stuk wqas zo laag dat ze de boot verder hebben moeten trekken tot we bijna op het strand waren. Er waren veel mensen en het was de eerst rugbywedstrijd die ik ooit zag maar ik had er geen idee van voor wie ze nu supporterde. Na de match kregen we nog een rondleiding op het eiland en dan terug de boot in. S'avonds kregen we een typisch maal van Fiji voorgeschoteld Lovo. Het eten wordt in een soort palmmandjes gelegd en nog eens in palmbladen gewikkeld dit duwen ze in de grond en laten ze een paar uur garen. Dan graven ze het terug op en konden we vanalles kiezen in buffetvorm. Varkensvlees, kip, spinazie, de wortel van de spinazieplant, sla, fruit,... Het was lekker maar was geen fan van de spinaziewortel.

Zondag 18 november tijd om naar mijn laatste eiland te gaan. Op de boot zag ik het duitse koppel terug. Zij verblijven hun 2 laatste dagen ook op het eiland. Ook Marjan zag ik even terug op de ferry. Hij had zijn hand ingewikkeld in verband. Ik vroeg wat er gebeurd was en hij vertelde dat hij net als de mannen hier ook probeerde een kokosnoot open te slaan met zijn hand. Alleen was het wat mislukt. Ik kon me natuurlijk niet serieus houden toen hij me dat vertelde, zo grappig. Toen kwamen we aan op ons laatste eiland. We werden weer opgewacht door zingende mensen en kregen een late lunch. vervolgens werden we naar onze kamers gebracht. Omdat de grote slaapzaal vol lag kreeg ik een eigen hut samen met een italiaanse jongen. Er stonden 2 grote 2 persoonsbedden in. Wauw een 2 persoonsbed dat is al meer dan 2 maanden geleden. Rond 3 uur ben ik met een paar andere van het eiland naar Bil's cakeshop gegaan een klein hutje waar je tussen 3 en 5 iedere dag een vers stuk cake kan kopen en tas koffie of thee drinken. Zijn cake was superheerlijk en supergoeiekoop voor een tas koffie en groot stuk cake betaalde we ongeveer 1 euro en een half. S'avonds ben ik met het duitse koppel naar een uitzichtpunt gewandeld om naar de zonsondergang te kijken maar veel hebben we niet gezien te bewolkt. Terug onder kregen we weer supperlekker eten vis met puree en een salade. Na het eten was het weer tijd voor onze volksliederen te zingen. Daar houden ze hier van is al de 2de keer. S'avonds hebben we tot een uur of 1 drankspelletjes gespeeld toen zijn we moeten stoppen want de bar was gesloten en niemand had nog drank over.

De volgende dag gingen we naar grotten. Deze grotten zijn ook gebruikt in de film the blue lagoon. Bij de grotten zagen we al heel wat mensen rondwandelen er was zelfs een kleie markt. we lipen naar de grotten en eerst moesten we trappen op en dan weer af sommige punten waren zo laag dat we ons moesten bukken. De gotten liggen in het water dus sprongen we maar het koude water in. Het was een grote grot. Het was superspannend want nu ging het enge gedeelte komen de tweede grot. Die kon je enkel bereiken als je door een onderwatertunnel zwom. We moesten een grote hap lucht nemen door de tunnel zwemmen en het licht van de zaklamp volgen want het was er stikdonker anders. Aan de andere kant zou dan een man zijn die je terug naar boven zou helpen. Wat was ik bang maar ik nam een grote hap lucht en zwom zo snel als ik kon maar ik werd tegengehouden door een man dan hielp hij me naar boven,... ik was er al aan de andere kant het was niet zo ver als ze allemaal gezegd hadden. Gelukkig. De Tweede grot was donker en we moesten ons allemaal vasthouden aan een groot drijvend plastieken ding. Daarna terug door de tunnel naar de eerste grot en terug naar boven. Het was een hele ervaring. S'middags kregen we spaghetti te eten. Vervolgens was het tijd voor onze laatste activiteit snorkelen bij het eiland blue lagoon en zwemmen tss de vele vissen. Er warn ongelooflijk veel vissen die je zelfs in je voeten beten. Gelukkig hebben vissen geen tanden. We hebben wat gelachen met die honderde vissen die rond ons zwemden. Terug op ons eiland heb ik snel een tshirt aangetrokken en samen met het duitse koppel terug naar Bills cakeshop gegaan. Vandaag kregen we een extra groot stuk met chocolade over. I LOVE BILL. Het duurde daarna niet lang meer of het was al tijd voor avondeten. Allerlei eten in buffetvorm. Daarna hebben we nog verschillende spelletjes gesppeld waaronder een gekke dnscompetitie die ik gewonnen heb. S'avonds hebben we nog met zn allen het kaartspel wizards gespeeld en over van alles en nog wat gepraat. De laatse dag op de eilanden alweer. We zijn nog met een gids van onze slaapplaats het dorpje gaan bezoeken op het eiland. We bezochten ook de school waar een soort schoolfeest gaande was. Daarna kregen we lunc en moesten we allemaal op een rij gaan zitten en zongen ze het afsheidslied voor ons. Daarna de feery op voor ongeveer 5 uur terug naar Nadi naar smugglers cove. Ik nam afsheid van alle mensen die ik tijdens deze trip leerde kennen. Terug daar heb ik wat gegeten en met mama geskypet.

De volgende dag heb ik na het ontbijt wat in een hangmat gelegen en rond de middag naar de luchthaven. ByeBye Fiji het was een geweldige reis met prachtige eilanden, super vriendelijke mensen en overgetelijke avonturen...