De outbacktour

14 oktober 2012 - Cairns Northern Beaches, Australië

waar zal ik beginnen. donderdag 20 september vertrok ik voor een trip van 14 dagen dwars door Australie van Adelaide naar Darwin. Onze eerste tourgids die we kregen was Woody zij liep altijd in een tutu rond echt grappig om te zien. In totaal waren we met 16 mensen. Allemaal van verschillende lkanden zoals Spanje, Duitsland, Nederland, Oostenrijk en zelfs een Rus. In de bus maakten we kennis met elkaar en reden door naaronze eerste bestemming de whispering wall. Dit was een grote dam en als je aan de andere kant ging staan meer dan honderd meter ver en je fluisterde iets hoorde diegene aan de andere kant wat je vertelde. Toen reden we verder naar de 7 hills wijngaarden hier bezochten we de kerk een crypte en natuurlijk de wijnkelders en zo gebeurde het dat we om half 12 s'morgens al 8 soorten wijn hadden geproefd!!! S'middags kregen we broodjes en fruit en toen reden we een paar uur verder en stopten bij een piepklein dorpje genaamd Laura en aten er ijsjes. Bijna op onze eindbestemming van vandaag stopte we bij een gedeelte van de findlers range een natuurpark hier konden we als we geluk hadden zeldzame wallaby's bekijken die gele poten hadden. Stilletjes keken we rond want deze dieren zitten vaak hoog op en tussen de rotsen. We hadden veel geluk want we zagen er in totaal 3. Toen reden we verder naar een klein dorpje Quorn. Hier zouden we twee dagen blijven. Na een verkenningstocht door het piepkleine dorpje het leek op sommige momenten wel een spookstadje. Er was ook een boekenwinkel met allemaal stoffige oude boeken in de etalage en er zijn 3 pubs!!! S'avonds zijn we in 1 van de pubs gaan eten Kangoeroesnitzel.

Vrijdag 21 september

vandaag na een uitgebreid ontbyt zijn we vertrokken om te gaan hiken in de findlers range. Onderweg zijn we enkele keren gestopt om fotos te nemen van die eindeloze wegen hier. Op 1 deel hebben we zelfs een foto nagespeeld van een australische horrorfilm Wolf creek die hier is opgenomen. Toen begon onze eerste wandeling De Aboriginal loop van 1 uur die ons naar kunstwerken van wel duizenden jaren geleden bracht. S'middags kregen we weer belegde broodjes met vers fruit en buiten zagen we opeens 3 kangoeroes staan en 1 had zelfs een joey zo noemen ze hier het jong van een kangoeroe. Toen begon onze tweede wandeling van vandaag naar wilpena pound. Een wandeling van 6,4 km maar je deed er minstens 3 uur over. Het was echt afzien want het was constant klimmen en klauteren over rotsen en stenen. Maar het uitzicht was de moeite en we hebben allemaal de top bereikt. Toen gingen we terug naar Quorn naar The mill onze slaapplaats. s'avonds hebben we in de pub wat gegeten en toen zijn we terug gegaan en hebben naar de film Wolf creek gekeken

zaterdag 22 september

S'morgens vertreokken we naar Cooper pedy de opaalstad van Australie. We moesten ongeveer 600 km rijden en we hebben dan ook het meeste van de dag doorgebracht in de auto. In de bus hadden we een quizz gespeeld en vensterbingo. Onderweg voor de lunch zijn we gestopt in Woomera een klein dorpje waar ze vroeger raketten uittestten. Het plaatsje staat vol met raketten en bommen. Wat een raar zicht hier hebben we s'middags een hamburger gegeten. Daarna reden we verder en stopten onderweg bij een zoutmeer Lake Heart. Hier hebben we knotsgekke foto's genomen. Rond 17u30 kwamen we aan in cooper pedy hier bleven we 1 nacht en sliepen in een grotwoning. Omdat het hier in de zomer zo warm wordt liggen veel huizen ondergronds. S' avonds zijn we naar de drive inn gereden met onze partybus Annie genaamd we hadden zelfs discolampen in de bus. We waren echt een bezienswaardigheid want dit hadden ze nog nooit gezien. We aten pizza en keken de film onder een prachtige sterrenhemel.

Zondag 23 september

S'morgens kregen we een rondleiding door de mijn. Hier zagen we stukken opaal en een ondergrondse woning. Opaal zelf vond ik niet mooi vond het meer wat voor oudere mensen. toen was het tijd om zelf naar opaal te zoeken. Dit heet noodeling. Daar zaten we dan in de hitten op onze knieen te zoeken naar stukjes opaal. we vonden alleen kleine stukjes maar Woody vond een paar maandn geleden een grotere steen die 2800 dollar waard bleek te zijn.... Verder zijn we naar een weeshuis voor kangoeroes gegaan hier mochten we de dieren eten geven en aanraken. S'middags zijn we weer verder gereden kwamen langs dingohekken om het zuiden dingovrij te houden. Toen reden we verder naar het eindpunt van vandaag het piepkleine plaatsje Marla hier staan 1 cafe, 1 winkel en een camping dat is alles. Onderweg stopte we nog een keer om hout te verzamelen voor ons kampvuur. iedereen slipe vannacht in een swag. Dit is een soort zak met een matras in waar je in gaat liggen met je slaapzak. S'avonds hebben we nog spelletjes aan hetv kampvuur gespeeld

Maandag 24 september

Om 5 uur zijn we opgestaan en naar een klein dorpje gereden waar we een nieuwe begeleidster en bus kregen. We namen afsheid van Woody en Annie en maakte kennis met Sarah. Onze groep werd ook opgesplitst en het spijtige was dat Rina en Anatoly de 2 mensen waar ik het beste mee om kon nu in een andere groep zaten. Weer reden we uren verder stopeten regelmatig om foto's te nemen en opeens dachten we dat we uluru zagen maar Sarah vertelde ons dat we mt Connor zagen deze lijkt op Uluru maar kan je alleen van ver zien omdat deze op private grond ligt. Na de lunch zijn we naar de Olgas gereden en hebben hier wat rondgewandeld. Het was erf zo mooi. Toen kwam het hoogtepunt van de dag de zonsondergang bekijken bij Uluru. Hier dronken we champagne en kregen we hapjes. S'avonds was er een barbecue met kangoeroevlees en kamelenworst. Ik wist nog niet eens dat je kameel kon eten! Daarna kropen we weer in onze swag.

Dinsdag 25 September

vandaag zijn we supervroeg opgestaan om naar de zonsopgang te kijken 4u30. Het was de moeite want we zagen uluru van kleur veranderen. Na de zonsopgang kozen we ervoor om rond Uluru te wandelen een wandeling van iets meer dan 10 km. Het was een redelijke vlakke wandeling en onderweg zagen we weer Aboriginaltekeningen. Op veel plaatsen was het verboden om foto's te nemen omdat dit heilige plaatsen zijn voor de aboriginals. Na twee uur goed doorgestapt te hebben waren we op ons eindpunt en kregen we fruitcake en een appel. Nu gingen we gedeeltes van uluru bekijken met Vincent onze gids. Hij vertelde dat hij blij was dat we niet Uluru gingen beklimmen. Dit was onrespectvol geweest voor zijn volk. Vincent zelf is ook nog nooit de berg opgeweest omdat hij niet tot het volk van de Marla behoort. dus voor hem was het ook verboden. Hij lege ons de werking uit van enkele kruiden en vertelde over zijn volk dit was allemaal heel interesant. Nadien zijn we naar e en Aboriginalcentrum gereden waar we wat konden lezen of tekeningen en kunst bekijken. De meeste schilderijen waren peperduur meer dan 1000 dollar. Daarna reden we naar onze nieuwe bestemming in de buurt van Kings canyon. Hier hebben we weer gekampeerd in onze swags.

Woensdag 26 september

Om 6u45 begonnen we aan onze wandeltocht. Na een beklimming waren we bovenop de canyon en wandelde deze rond. Boven waren er ook fossielen te zien. Het was er echt prachtig en we zijn de canyon ook afgedaald om naar een oase te gaan. Hier hebben wegepicknickt. Na de wandelingen hier zijn we verder gereden naar Alice springs een stad in het midden van Australie. We werden afgezet aan verschillende hostels en ik verbleef met de meeste van hun in Haven. s'avonds zijn we met zijn allen Tapas gaan eten en iets gaan drinken in een bar. terug in de hostel zag ik Anatoly terug en in de kamer Rina. Wat een verassing was me dat

Donderdag 27 september

Onze vrije dag. Eerst heb ik mijn zanderige was maar eens gedaan en toen ben ik met Tom, Anatoly en Rina naar een reptielecentrum geweest. Hier zaten grote hagedissen, slangen, kikkers, krokodillen,.... Na het entrum zijn we naar de Royal Flying Dokters geweest. Dit wou ik zeker zien. Eerst kregen we een video te zien over het ontstaan en de werking van de organisatie. Vervolgens was er een museum. Na dit bezoek ben ik verder met anatoly en Rina door het stadje gelopen en hebben we in verschillende winkels rondgekeken. In 1 ervan kregen we een half uur les en mochten we op de didgeridoo spelen. Dit was supermoeilijk en we hebben er wat afgelachen. Het was echt een toffe vrije dag. S'avond s zijn we weer met enkele iets gaan eten en iets gaan drinken.

Vrijdag 28 september

Vandaag weer voeg opgestaan Kwart voor 5. We kregen weer een nieuwe begeleider Sause hij was echt een grappige man met lange haren en een lange baard hij leek wel op een biker. We stopten eerst in een klein dorpje voor wat eten en er stond een reusachtig beeld van een aboriginalman. Op deze plaats zag ik zelfs hoe een vogel een slang greep. Na het ontbyt reden we naar Barrows creek hier ligt een pub met alerhande rommel in alles is volgechreven en bijna alle vrije plaatsen hangen vol met vlaggen, tshirts, fotos, slippers,... S'middags zijn we gesopt bij de devil marbels dit natuurpark ligt vol let stenen die op elkaar lijken gestapeld te zijn. Hierna vertrokken we naar BankaBanka onze eindbestemming voor vandaag. Op onze camings zaten wel 100 den papegaaien en kakatoes. S'avonds voor we in onze swag wilden kruipen begon het opeens te regenen en te onweren. We zijn dan toch maar in een tent gekropen maar het was me daar een lichtshow.

Zaterdag 29 semptember

Vandaag weer om 6 uur opgestaan. Want moesten vandaag weer ongeveer 600 km rijden. We stopten weer bij een pub boordevol spullen. DE naam van die pub was the daily water pub en deze is hier echt beroemd. Toen zijn we weer een eind verder gereden en stopten we bij het pink panther hotel waar je een kleine gratis dierentuin had. Hier zaten emoes, vogels, een zouwaterkrokodil sneaky sam en wallaby's. ik heb er zelfs eentje kunnen aaien. We zagen hoe de krokodil kip te eten kreeg en daarna kregen wij kip te eten,.... Daarna stopten we bij een terminal pool waar je kon zwemmen. Bij de eerste hebben we alleen gekeken want er vlogen 100den vleermuizen rond. Het stonk er verschrikkelijk. Bij de tweede plaats waren er gelukkig geen vleermuizen en konden we zwemmen. Het was toch ook wel wat akelig daar want er waren ook waarschuwingsborden voor krokodillen. Die hebben we er gelukkig niet gezien. S'avonds konden we weer kamperen in een tent en toen ik me wou douchen was ik niet alleen. Er zat een kikker bij me. De gluurder!

Zondag 30 september

Vandaag gaan we kanovaren in Katherine gorge. Dit was zo fijn. we mochten op enkele plaatsen zwemmen maar de meeste plaatsen mocht je niet uitsteppen omdat er broedplaatsen voor zoutwaterkrokodillen waren. We zagen zelfs vallen staan voor als ze te kort bij de zwemplaatsen kwamen. Na het kanovaren reden we verder met onze bus naar Edith falls hier konden we zwemmen tot aan de waterval maar wat een stroming daar. Daarna reden we nog een paar uur door en stopten bij 1 plaats om naar charlie de os te kijken. Deze werd beroemd door de film crocodile dundee. Rond 17 uur reden we Darwin binnen en ging ik naar mijn nieuwe hostel voor 1 nacht. S'avond s zijn we met zijn allen bij Monsoons iets gaan eten en drinken en namen we afscheid van diegene die hier hun tour eindigdde.

Maandag 1 oktober

Nakennisgemaakt te hebben met enkele nieuwe en een nieuwe begeleidster kym zijn we doorgeren naar Litchfield nationaal park. Hier zijn we naar reusachtige termietenheuvels gaan kijken waarvan een van de grootste zelfs 5 meter hoog is. Daarna zijn we gaan wandelen naar de florence watervallen hier konden we zwemmen maar het was er zo vol dus paste ik voor dat. Op de tweede plaats de Buley rockholes daar heb ik wel gezwommen hier was veel minder volk en we konden er ook van de rotsen springen. Best eng. S'middags stond een bootcruise op het programma en zagen we verschillenden vogels en zoutwaterkrokodillen. Deze beesten zijn echt gigantisch groot. Na de cruise gingen we naar onze nieuwe camping hier moesten we goed uitkijken voor slangen. De douches zaten vol met salamanders en kikkers

Dinsdag 2 oktober.

Vandaag zijn we naar kakadu nationaal park gereden. Eerst zijn we gestopt bij een plaats in het park Ubirr hier heb je allemaal rotstekeningen. Boven op de top had je echt een waanzinnig uitzicht over het park. Terug onedr zijn we gaan lunchen broodjes. we zaten op een verhoog bij de rivier en zagen hier zelfs krokodillen zwemmen. Na de lunch zijn we gaan wandelen naar een meer hier konden we zwemmen en even afkoelen. want het was hier minstens 36 graden. Op onze nieuwe camping konden we zwemmen want er was een zwembad. S'avonds heb ik een buffelhamburger gegeten.

Woensdag 3 oktober de laatste dag van onze trip.

We zijn vandaag 2 watevallen gaan bezichtigen. Om daar te geraken moesten we met onze bus in 4x4 stand meer dan een uur ofroad varen. wat een gehobbel was me dat daar. Op een gegeven moment moesten we zelf door de rivier rijden. Kym stopten even zette de tune van indiana Jones op en reed toen door het water.Voor bij de twin falls te komen moesten we eerst nog in een boot en daarna nog een wandeltocht over stenen en rotsen. Van de waterval was bijna niks te zien want deze stond bijna droog. Onze tweede bestemming de JIMJIM falls tonden droog en het was er supermoeilijk om te komen klimmen, klauterend en glijdend zijn we er geraakt. we konden er gelukkig zwemmen. We hebben er ook gegeten en toen ben ik al met een paar anderen aan de trip terug begonnen deze was nog zwaarder omdat de temperatuur nu al gestegen was tot bijna 40 graden. Zo warm en dan klimmen en kruipen over die zwarte rotsen. Dan kropen we terug in de bus voor naar onze eindbestemming te rijden naar Darwin. Hier kwamen we na 4 uur rijden aan. S'avonds zijn we iets gaan eten in de monsoons en namen we afscheid van elkaar.

deze tocht was echt overgetelijk.

1. Marina:
    14 oktober 2012
    Mooie tocht gedaan. Ben zelfs een beetje jaloers. Hier alles oké. Fons is je maaltijdch; gaan bezorgen bij je thuis. Grtjs