Sydney deel 1

1 januari 2013 - Sydney, Australië

Om 6 uur hadden we een tweede lunchpauze. Ik had amper geslapen in de bus wat een ramp, veel te veel mensen en te veel lawaai. Daarna reden we in 1 stuk door naar Sydney. We reden de stad in over de beroemde Harbour bridge en ik zag ook al het opera house. De bus stopte aan het centraal station en daar stond ik dan met mijn rugzak in de grote stad geen idee waar ik naartoe moest. Dus ben ik maar naar het info kantoor gegaan en gevraagd waar mijn hostel lag. Hij wees me de weg en ik liep een tijdje rond, natuurlijk weer eerst de verkeerde kant. Is iets wat ik altijd doe. Dan maar terug naar het station de andere kant op en toen zag ik mijn hostel liggen. Wat een geluk. Ik checkte in en ging naar mijn kamer. Wat een geweldige hostel is Bounce toch de kamers zijn reusachtig groot en proper. Grote keuken en propere badkamers en een groot dakterras met mooi uitzicht over de omgeving. Na een snelle lunch besloot ik de stad wat te gaan verkennen en wandelde ik door Hyde park en liep er langs een prachtige katedraal. Ik nam weer volop foto's en toen na ongeveer 35 minuutjes gewandeld te hebben kwam ik uit bij het Sydney opera house. Wauw wat een gebouw toch, prachtig mooier dan op foto's en beelden vanop tv. Hier had ik echt het gevoel in Australie te zijn. Ik zag de brug en liep verder en kwam uit bij het ziekenhuis. Buiten heb je dan een standbeeld staan van een everzwijn als je zijn neus aanraakt zou dat geluk brengen, dus dat heb ik dan ook maar gedaan. Er stond wel bij dat je geluk zou krijgen na een donatie te hebben gegeven, dit laatste heb ik niet gedaan dus of ik geluk ga krijgen,... afwachten. Vervolgens liep ik door The Rocks het oudste gedeelte van de stad Sydney waar de eerste gevangene aan land kwamen zoveel 100 den jaren geleden. Ik liep er naar het bureau voor me in te schrijven voor de brug te beklimmen. De Twilight beklimming, dan vertrek je als de zon onder gaat en zie je de stad in het licht en in het donker. Ik vroeg wanneer ik de beklimming zou kunnen doen en ze antwoordde dat er vandaag al plaats was als ik wilde. Ik was doodmoe maar er was geen wolkje aan de lucht en ik dacht ik ga het doen dus schreef ik me in. Vervolgens ben ik wat gaan eten en dan terug naar het gebouw voor de beklimming. Ik leerde er nog een canadeze vrouw kennen die ook alleen aan het reizen was, zij zou dezelfde beklimming doen. Was toch wel wat zenuwachtig want de brug is 134 meter hoog. Rond kwart na 6 mochten we dan een kamer in en moesten we eerst papieren invullen, vervolgens moesten we een ademtest afleggen om te zien of we niet gedronken hadden. Mijn eerste ademtest ooit. Nadit kregen we een speciaal pak aan en moesten we al onze zakken leegmaken, niks mocht mee naar boven zelfs geen zakdoeken. Want dit kon naar onder vallen en ongelukken veroorzaken want er rijden constant auto's en treinen over de brug. Toen kregen we een gordel aan met beveiligingsmechanisme voor ons aan de brug vast te klikken. We kregen ook een fleecejasje mee, voor wie wou een muts en handschoenen, zakdoek enz... Ik nam alleen de muts mee. Als laatste kregen we nog een radio en hoofdtelefoon mee en een zaklamp. Onze gids zijn naam was John, hij was zo grappig hij kende op een paar minuten al onze namen en maakte constant grapjes. Opeens vroeg hij aan me om mn linkerhand omhoog te doen, dus dat deed ik maar. Toen zij hij dat hij een vrijwilliger zocht, daar stond ik dan met mn hand omhoog. Binnen in het gebouw staat een soort trap zoals je in de brug vindt en die mochten we om te oefenen beklimmen. Toen was het tijd voor de echte beklimming en gingen we naar buiten. We liepen onder de brug en kropen door smalle lage openingen en toen stonden we op de weg. De hele brug beweegt met al die auto's en zeker als er een trein voorbijkomt. Toen kwam het enge gedeelte 4 hoge trappen moesten we omhoog klimmen 1 voor 1 gingen we naar boven en toen stonden we al aan het begin van de boog waarop we zouden klimmen naar boven. Van hieruit was het al een heel stuk minder eng en liepen we naar boven. We stopte enkele keren en genoten van het uitzicht. John nam ook foto's van ons en vertelde heel wat over de brug. We genoten van de zonsondergang. We zagen de stad veranderen in het donker en zagen alle lichten aangaan. 1 meisje van de groep zou de volgende dag verjaren en John stelde voor om Happy birthday voor haar te zingen, maar dan wel ieder in onze eigen taal. We zongen voor het hardste en de andere groepen op de brug zullen wel gedacht hebben want zijn dat voor gekken,... Maar gelachen dat we hebben we hebben zelfs de mexican wave gedaan met andere groepen aan de andere kant van de brug. Daarna was het alweer tijd om jammer genoeg naar onder te gaan. Het was echt geweldig, het beste wat ik tot nu toe in Australie gedaan heb. Daarna heb ik samen met het Canadeze meisje een taxi genomen naar het centraal station en ben dan naar mn hostel gewandeld want ondertussen was het al half 11. Op de kamer heb ik 2 nederlandse meisjes leren kennen. Vervolgens heb ik nog een film gekeken op mn laptop en ben ik rond half 1 gaan slapen. Ben na 1 dag al verliefd op Sydney.

De volgende dag heb ik het wat rustiger aan gedaan. Eerst mijn was gedaan en dan naar chinatown gewandeld. Ik vond er ook een kapster en ben mijn haren laten knippen. Toch wat angstig want hoe ging ik haar uitleggen hoe ik mijn haren wilde? Ze sprak niet zo goed engels dus kreeg ik opeens het idee voor haar een foto te laten zien van het begin van mijn vakentie. Ze heeft mijn haren goed geknipt, gelukkig want ik had ook al een pet meegenomen voor de zekerheid, je weet maar nooit. Toen ben ik de winkelstraat afgewandeld en kwam ook uit bij het victoria winkelcentrum iets kopen hier zou een slechte zaak voor je bankrekening maar er stond een prachtige kerstboom vol met swarofski kristallen. En,.... ik zag er de kerstman zitten. Al blijft het raar hem hier te zien in dat dik pak. Zeker als het buiten bijna 30 graden is. Daarna terug naar deb hostel en s'avonds naar de avondmarkt in the rocks. Het was een rare markt met allerlei activiteiten zoals een stille discotheek waar je allerlei mensen ziet dansen met een koptelefoon op. Op een ander plein waren mensen aan het hoelahoepen. Verder zag ik er ridders en rare verklede mensen en een heleboel mensen met een konijnemasker op hun gezicht. Op 1 plaats zag ik een vrouw verkleed als prinses en een pop die uit haar groeide. Zij deelde kaarten uit voor haar show. Die wou ik wel zien. Dus na bijna 30 minuten wachten had ik een kaart voor de show van half negen. Terug wat rondgelopen en de witte voetsporen van een konijn gevolgd naar de geheime bar. Hier kreeg ik ook een wit masker en mocht dan gratis binnen. Ik leerde er ook 4 mensen kennen die in Sydney woonde en ze gaven me allerhande tips wat ik zeker moest bezichtigen in de stad. Vervolgens via allerlei kleine steegjes teruggewandeld naar waar de show zou plaatsvinden. We kwamen terecht in een kleine tent en opeens kwam er een vrouw binnen met een lange jas, hoed en een krant met 2 gaten in waardoor ze ons aankeek. Ze begroette ons met een slecht Duits accent en vertelde dat we allemaal internationale spionen waren. Vertelde over onze zaken en gaf ons een opdracht. Als iemand merry christmas tegen ons zegt moeten we tegen de persoon zeggen dat hij werkelijk een mooi kontje heeft. Dat was het daar heb ik dan voor zitten aan te schuiven.... zeer raar. Ik ben de markt afgewandeld en heb er 2 schilderijtjes gekocht 1 van het opera house de andere van de brug. Rond 23 uur was ik terug in de hostel.

Na het ontbijt heb ik de trein genomen en ben terug naar The rocks gegaan, maar dan door de dag. Er was weer markt en ik vond er 2 kleinere schilderijtjes die ik ook heb meegenomen, moet maar eens kijken dat ik deze kan opsturen. Ik heb een tijdje door the rocks gewandeld en ben dan naar de brug gegaan hier kon ik naar een uitzichtpunt gaan, was inbegrepen in de prijs voor de beklimming van de brug. 200 trappen omhoog en ondderweg foto's en uitleg over het bouwen van de brug. Boven had ik dan een prachtig uitzicht over de stad. Terug onder ben ik verder de brug afgewandeld en kwam ik uit in de botanische tuinen. Deze zijn reusachtig en oh zo mooi. Ik heb er ook het gouverment house bezocht. De man die er werkte vroeg vanwaar ik was en ik zei Belgie. Toen vertelde hij dat een paar weken geleden mijn kroonprins een bezoek had gebracht. Hij had het over Philip, heb ik me dat jammer genoeg gemist!!! Daarna terug naar de hostel en toen ben ik samen met de 2 Nederlandse meisjes Michelle en Michelle naar Darling Harbour gegaan voor naar het gratis vuurwerk te kijken. Eerst hebben we sushi gegeten en zijn we iets gaan drinken bij de starbucks en dan was het wachten op het vuurwerk. Het vuurwerk was prachtig met de kerstmuziek op de achtergrond maar oh zo kort. Het zag zwart van het volk, wat moet het hier niet geven met nieuwjaar? Vervolgens zijn we nog ergens iets gaan drinken en dan terug naar de hostel. Het was een gezellige avond.

Zondag, bezoek aan de Tarongo zoo. Eerst moest ik een ferry nemen en dan een kabellift om tot de ingang van de zoo te komen. Ik had al prachtige uitzichten gezien over de stad. In de zoo zag ik allerhande dieren zoals koalas, zebras,giraffen,olifanten, gorillas, tijgers,enz.... Ik ben ook nog naar een wilde vogelshow gaan kijken, deze hebben ze bijna moeten stopzetten toen 1 van de vogels niet terugkwam. Er stond dan ook een heel sterke wind. Uiteindelijk is alles goed gekomen en kwam de vogel terug. Daarna ben ik naar de zeeleeuwen show gaan kijken. Geweldig vond ik die, ze maakte saltos in het water, maakte geluiden en zwaaiden zelfs naar het publiek. Supergrappig om te zien. Toen kwam ik wel heel speciale dieren tegen, ik stond plots oog in oog met een gigantische t-rex. Hij gromde en bewoog zijn poten maar ben gelukkig op het laatste moment kunnen ontsnappen. Er waren nog meer dino's in het park te zien. Eentje spuwde zelfs water naar me. Het was echt een prachtige dierentuin en heb hier ongeveer 6 uur in rondgewandeld. Toen wou ik terug de kabelbaan nemen naar de laatste ferry bleek die gesloten te zijn omwille van de felle wind, dan maar met de bus. Ik was juist op tijd onder. Vervolgens naar de hostel waar we voor 2 dollar hamburgers konden eten. De volgende dag ben ik maar eens op zoek gegaan naar een postkantoor om mn schilderijen naar huis op te sturen. Vervolgens naar darling harbour waar ik in een chinese tuin heb rondgewandeld. Er waren vijvers, watervalletjes en kleine bonsaiboompjes. Daarna ben ik in de winkels gaan rondkijken en iets gaan eten. Daarna ben ik naar een museum geweest over de komst van de eerste bewoners van Australie de gevangen. Het was een 3 verdiepingen tellend huis met allerlei voorwerpen erin. Vervolgens nog wat gewinkeld en terug naar de hostel gegaan. Hier was het filmavond en hebben we met verschillende mensen de film total recall gezien, wat een rare film was me dat. Vervolgens mn rugzak gepakt want morgen ga ik voor enkele dagen naar bondi beach.